Historie DPP:

Pokud chceme říci něco k historii mhd v Praze, nelze se zaměřit pouze na autobusovou dopravu, proto je potřeba zde shrnout mhd v Praze jako takové. Jako první, a to stejně jako v mnoha větších městech po celé České republice, se začala ze všech nejdříve i v Praze rozvíjet tramvajová doprava. Konkrétní datum, kdy zahájily provoz Elektrické podniky královského hlavního města Prahy se vztahuje k 1.9.1897. Čili již za vlády Rakouska - Uherska se tramvajová doprava nejprve stala spíše zážitkovou turistikou a poté se již nasmazatelně zapsala do tváře města Prahy. Elektrické podniky královského hlavního města Prahy však nebyly jediným tramvajovým dopravcem v Praze, ale to se změnilo v roce 1907, kdy byly již odkoupeny všechny menší tramvajové provozy a tím se Elektrické podniky královského hlavního města Prahy staly monopolním dopravcem v našem hlavním městě. Vraťme se k našim favoritům, a to sice autobusům, které v Praze nezačaly zrovna moc valně a to i přesto, že první linka vznikla již v roce 1908 a vedla z Malostranského náměstí - pohořelec, linka však působila na scéně asi jen půl roku, kdy byla bez náhrady zrušena. Po té byl význam autobusového provozu v Praze nejistý, a to sice až do roku 1925, kdy se již natrvalo zavedla autobusová linka A, která vedla z Vršovic do Záběhlic. Od této doby nebyl autobusový provoz přerušen (vyjma druhé světové války) a my můžeme každý den po Praze vídat naše 6 - ti kolové kamarády (po většinou). Po zavedení linky A se další linky už jen hrnuly a proto po roce 1925 můžeme říci, že autobusů přibývalo v Praze jako hub po dešti.
 
 
Útlum a nakonec i úplné zastavení pražských autobusů nastal až za druhé světové války (1939 - 1945). Kvůli říšskému nařízení o pravostranném provozu v protektorátu musely být všechny autobusy postupně přestavěny na pravostranný provoz po silničních komunikacích. Bohužel s postupující Německou armádou ubývalo v protektorátu pohonných hmot, což mělo neblahý dopad na pražské autobusy. Nejdříve byly zrušeny příměstské linky, ale bylo jasné, že ani linky přímo v Praze nemají vyhráno, proto byly autobusy výrazně omezeny a většina zbývajících autobusů v provozu byla předělána na pohon svítiplynem nebo dřevoplyn. Autobusový provoz se však nepovedlo udržet, a to sice kvůli vypuknutí pražského povstání, které s definitivní platností vyhnalo Německé okupanty z Prahy.
 

 

Po válce si mohly autobusy a vůbec Praha oddechnout a opět mohl pokračovat rozmach pražské mhd. Na autobusech byly znát útrapy války a také stáří, protože za války se do nového vozového parku zrovna moc neinvestovalo, proto byly zakoupeny vozy Praga NDO a po té Autobusy Škoda 706 RO, které se staly základem pro extrémně rychle se rozvíjející se autobusový provoz. Z důvodu rychlého přírůstku autobusových linek byl změněn také systém jejich označování, a to sice z písmeného na označení trojmístnými číslicemi. V této době také fungovaly vyhlídkové nebo rychlíkové linky, na těchto linkách však platil jiný tarif než na běžně provozovaných linkách, a to sice tenkrát již pod hlavičkou Dopravního podniku Praha. Rychle se rozvíjející síť linek, a to již i do okrajových částí města a velkých sídlišť byla autobusová doprava upřednostňována před jinými druhy dopravy, především díky levným pořizivacán nákladům a také kvůli dostatku levné ropy ze SSSR. Dalšími rozšířenými typy se staly autobusy Škoda RTO nebo Škoda ŠM11. V první polovině 80. let byl zaveden také na všech autobusových linkách samoobslužný provoz. Význam autobusů vzrostl také s nástupem metra v pražské mhd díky vzniku nových přestupních uzlů. Za zmínku z historického hlediska již jen stojí nástup kloubových autobusů Ikarus 280, které Praze sloužily až do roku 1999 a známého českého fenoménu Karos B700, které v Praze slouží dodnes.
Požité prameny wikipedia.cz; dpp.cz a materiály muzea mhd v Praze Střešovicích; autorem fotografii a článku je Matěj Kaše

 

Pokud jsi se již nabažil informací z historie pražských autobusů, presuň se zpět na mateřský web, nebo si vyber ze seznamu jiných měst:

 

     Brno           Olomouc        Hradec Králové      Karlovy Vary